Zimowa wyprawa PZA na Broad Peak 8047m - 2012/13
Schemat drogi

Zdjęcie Broad Peak

Droga na ten szczyt zaczyna się na wysokości 5000 m śnieżnym zachodem, który wyprowadza na zwieńczenie dolnej ostrogi (5400 m) miejsca tzw. "dolnego obozu I". Stąd dalej prowadzi polami - zimą lodowymi - do obozu I na wysokości 5600 m. Dalej teren jest zróżnicowany śnieżny, skalny i mikstowy miejscami II stopnia trudności (skala tatrzańska), jedno miejsce III. Obóz II stawia się na wysokości 6200 m pod osłoną wyraźnej turni skąd prowadzą strome pola lodowe do miejsca obozu III na wysokości 7150 m. Od tej wysokości zaczyna się główna trudność taktyczna, droga bowiem dalej prowadzi długimi trawersami śnieżnymi, pomiędzy serakami i szczelinami aż do przełęczy na wysokości 7950 m. Po drodze wydaje się niezbędne założenie obozu IV na wys. 7600, czego z reguły podczas wypraw letnich się nie robi. Z przełęczy dalej prowadzi eksponowana grań, która z/w na niebezpieczeństwo odpadnięcia będzie wymagała podczas ataku zastosowania lin poręczowych lub asekuracji lotnej. Od przedwierzchołka na wys. 8027 m dalsza część grani jest technicznie łatwiejsza i ma charakter niestromego zbocza na stronę pakistańską ale i urwiska z nawisami na stronę chińską. Latem odcinek od przedwierzchołka do szczytu głównego pokonuje się średnio w ciągu kilkudziesięciu minut. Broad Peak w dolnej części - w przeciwieństwie do Gasherbruma I (zdobyty przez Polaków w marcu 2012) - jest dość przyjazny dla wspinaczy, szybko zdobywa się wysokość, szybko można wycofać się do bazy. Zbocza są jednak eksponowane co grozi upadkiem dlatego planuje się rozwieszenie stałych lin na odcinkach do 7000 m. Na Gasherbrumie I dolny odcinek był główną trudnością, połogi, rozległy, długi na 6 km, uszczeliniony i niebezpieczny Icefall (lodospad). Na Gasherbrumie łatwiejsza jest kopuła szczytowa gdzie właśnie wprost do góry, relatywnie szybko idzie się na szczyt. Na Broad Peaku to właśnie kopuła szczytowa będzie głównym problemem dla wspinaczy - wszystko powyżej 7200 m. Broad Peak jest o jedna klasę trudniejszym celem od Gasherbruma I. Charakter drogi dobrze oddaje artykuł Aleksandra Lwowa z 1988 roku, który znajduje się pod tym linkiem: http://wspinanie.pl/serwis/201104/07-zwyciezyc-znaczy-przezyc-aleksander-lwow.php

Equipment sponsor:
Media patronage:
Supplier ropes: